Вважається, що найпростіший підшипник кочення винайшов геніальний Леонардо да Вінчі, коли створював основи сучасної механіки, але це не так. Людство зіткнулося з механічним тертям ще в кам’яному столітті, намагаючись висікти вогонь з каменю, а потім кілька тисячоліть ламало голову: як переміщати важкі вантажі по земній поверхні.

Легко котитися по дорогах світ почав тільки з винаходом колеса (приблизно 5000 років тому), а до цього часу людська цивілізація навчилася успішно «ковзати», постійно винаходячи хитромудрі механізми і пристосування.

Епоха дерева і бронзи

За допомогою хитромудрих роликових механізмів, що знижують опір ковзанню, стародавні ассірійські і єгипетські механіки Бронзової  епохи переміщали на великі відстані камені і будівельні блоки, триреми і галери, і навіть приводили в рух розвідні мости (фортеця Бухен в Нубії).

1

Зниження опору тертя під час транспортування

Колесо зробило революцію в механіці і перемогу людського розуму над силою тертя – складне ковзання було замінено процесами легкого кочення. Світ освоїв протоподшіпнік, і цивілізація стала стрімко котитися в майбутнє, створюючи свердлильні і прядильні верстати, гончарні кола, млинові жорна, тачки, візки і колісниці.

2

Винаходячи колесо привело до заміни тертя ковзання на тертя кочення

В 4-му столітті до н.е. перше наукове обґрунтування теорії тертя спробував дати великий грецький мислитель і математик Аристотель, а ще через двісті років Діад Пеллійскій створив перший прототип роликового підшипника для переміщення штурмових веж під час облоги міст. Важке 25-метрове колоду-таран вкладалося на валки, поміщені в дерев’яному жолобі і, швидко ковзаючи по ним, розбивало стіни і ворота вдвічі швидше. Сьогодні це оригінальне рішення використовується в лінійних підшипниках промислових верстатів.

3

стінний свердел (330 r p.n.e.)

У I-му столітті н.е. (Часи правління Клавдія і Калігули) на римських кораблях почали використовуватися вдосконалені механізми на обертових бронзових кулях, швидко повертати бойову палубну платформу. До винаходу опорних кулькових підшипників на сферичних тілах кочення залишалося всього якихось півтори тисячі років …

До речі, народи, які не дійшли до технічного розвитку до колеса і підшипника, безнадійно відстали в розвиток і виявилися приречені на зникнення з карти світу. Як приклад: американські інки і ацтеки до приходу Колумба переміщали вантажі волоком і … зісковзнули з колеса історії.

4

Опорний кульковий підшипник (I Р. Х.)

Новий час. Епоха стали

Про Європейську Середньовіччя історикам відомо мало. Після падіння Риму (приблизно 400-500 роки н.е.), наука і механіка прийшли в занепад. Європа на довгі десять століть занурилась в хрестові походи і спалювання відьом, і про те, що світ повинен завжди котитися вперед, забули.

Але в XV столітті Леонардо да Вінчі … знову винаходить підшипник – ролики та опори кочення починають з’являтися в його кресленнях, а ідея використовувати сферичні тіла кочення (кульки) з внутрішнім і зовнішнім кільцем знаходить закінчений і досконалий вид.

 

5

Підшипникова конструкція Леонардо да Вінчі

 Нова механічна революція XVIII-го століття повернула підшипників їх законне місце в історії цивілізації. Буржуазна машинне виробництво зажадало нових тіл кочення і інженерія успішно впоралася з поставленими завданнями. До речі, від цієї епохи зберігся єдиний «живий» екземпляр підшипника – він обертав колесо вітряка в британському Спровстоне, (1780 рік) і представляв собою чавунне виріб з двома доріжками і 40 сферичними тілами кочення.

6

Підшипник вітряка (1780)

Остаточно тертя було переможене в ХХ-му столітті, де підшипники стали основою рухомих механічних вузлів всіх відомих типів, і було винайдено мінеральне масло для змащення обертальних елементів машин. А після того, як в 1853-му році винахідник Фрідріх Фішер створив фрезерний верстат для шліфування загартованих сталевих куль, світова промисловість почала випускати по-справжньому якісні, точні і довговічні підшипники кочення.

У середині XIX-го століття підшипниками почали комплектуватися колеса велосипедів і залізничних вагонів. В кінці століття компанія Генрі Тімкенома запропонувала світові конічні «транспортні» підшипники, в 1920-му році почалося виробництво роликових підшипників для сильних механічних навантажень, а відразу після Другої Світової війни з’явилися підшипники, які непотрібно змащувати (безмасляні).

Сучасне виробництво механізмів кочення поки не принесло нових технічних проривів, зате успішно вдосконалюється і «доточувати» те, що вже створено. З’явилися унікальні гібридні і низько обертови підшипники, підшипники на кераміці, мікропідшипники для мікроелектронної промисловості – видове різноманіття зростає, і не виключено, що в найближчі роки кількість знову перетвориться в нову якість.

Новітній час. Епоха KINEX

А поки світ шукає щось нове, саме час згадати, що все нове – це добре забуте старе. Причому, дуже якісне «старе» – словацькі підшипники KINEX, які користувалися великим успіхом в Європі в середині ХХ-го століття і працювали майже у всіх машинах і механізмах промисловості колишнього СРСР.

Створений KINEX технологічний стандарт підшипників і сьогодні вважається одним з найнадійніших і оптимальних для будь-якій залізничній, автомобільній, авіаційній, аерокосмічній і промислової техніки. Виробництво, створене ще в 1898-му році в чехословацькій Битче, вже майже 120 років випускає практично всі відомі в світі модифікації тіл кочення, прийнявши під свої «прапори» відомі бренди ZKL і ZVL Skalica і поставляючи готову продукцію в 80 країн світу.

Флагманський завод KINEX BEARINGS сьогодні випускає кулькові, роликові, прецизійні і гібридні підшипники, шарнірні втулки, головки і стаціонарні вузли для:

• залізничного рухомого складу – буксові вузли (стандарт EN 12080), тягові двигуни і коробки передач приводів і генераторів, повітряні насоси і вентилятори для тепловозів, електровозів і вантажних вагонів з осьовим навантаженням до 22.5-25 тонн.

• автомобільної техніки – спеціальні підшипники кочення КПП, генераторів, стартерів, водяних насосів і блоків зчеплення.

• авіаційної техніки – комплексні рішення для реактивних і турбінних двигунів, коробок передач, роторів, редукторів, пускових установок, гідравлічних і паливних насосів, систем кондиціонування.

• текстильного обладнання – вузли ткацьких крутильних, без веретенних і веретеном верстатів і вимірювального обладнання.

Всі підшипники KINEX повністю стандартизовані і сертифіковані (в тому числі, AS 9100 MPI, FPI, EDDY).

Власний дослідницько-випробувальний і науковий центр компанії займається технологічними випробуваннями готової однорядної / дворядної продукції, розробкою нових технологій виробництва на основі інноваційної механічної і термічної обробки металів, створенням ергономічних підшипникових груп нового покоління і елементів кочення з пластмаси і технічної кераміки, матеріалів поверхневої захисту і спеціальних мастил.

Вибираючи підшипники для механізмів і машин, досвідчені інженери-конструктори завжди рекомендують саме KINEX. Ці тіла кочення сьогодні вже не можна вважати вершиною сучасних технологій, але це – якість, перевірена десятиліттями вітчизняного машинобудування, високий робочий ресурс і гарантія надійної експлуатації техніки в екстремальних умовах.

Що важливо знати про підшипники KINEX?

Фахівці львівської компанії «УКРЗАХІД Поставка», багато років працюють з продукцією бренду KINEX, рекомендують своїм клієнтам звертати увагу на наступні правила:

• Для роботи механізмів з великими механічними навантаженнями, краще підходять роликові підшипники.

• При роботі на високих обертах, обладнання краще комплектувати кульковими підшипниками.

• Для захисту обладнання і силових установок, рухливі вузли яких сильно нагріваються при роботі на високих обертах, краще використовувати кулькові підшипники з зазором С3 (зазор виключає заклинювання).

• Відкриті підшипники не розраховані на роботу в умовах сильної запиленості та забруднення – бруд і пісок потрапляють в вузол разом зі змазкою. Краще використовувати закриті підшипники або підшипники з металевими / резінопластмассовимі прецизійними кришками.

• Резінопластмассовие прецизійні кришки мають більш щільне прилягання до корпусу підшипника, ніж металеві. Вони не дає витікати мастилі, яка завантажена в вузол з розрахунку захисту на весь термін експлуатації підшипника.

• Застосування підшипників багато в чому визначається точністю виконання.

Стандартний підшипник за замовчуванням має нульовий клас точності. 6 клас – підшипники для автомобілів, 5 і 4 клас – верстати та обладнання, другий клас (вища точність) – авіакосмічна промисловість. Підшипники 7 і 8 класів розраховані на мінімальні навантаження і не відрізняються великою довговічністю.

При виборі підшипників також важливо враховувати розмір монтажного місця – внутрішній і зовнішній діаметр і товщину самого виробу.