
Підшипник це опора, яка підтримує вал або вісь із заданою жорсткістю. Завдання підшипника полягає в тому, щоб прийняти навантаження від рухомого вала і передати на інші частини механізму, забезпечуючи їх переміщення в потрібному напрямку. Залежно від тертя ділять на підшипники ковзання і кочення.
До найбільш використовуваного типу відноситься підшипник кочення. Він застосовується в устаткуванні всіх галузей. Складається з сепаратора, внутрішнього і зовнішнього кільця, кульок або роликів (тіл обертання) і захисної кришки.
Діагностика і ознаки несправності підшипника
Перш, ніж почати ремонт підшипників, необхідно провести діагностику на несправність, виявити причину і визначити ступінь пошкодження деталі і доцільність ремонту.
Діагностика проводиться в певній послідовності. Спочатку знімається внутрішнє кільце з вала, далі деталь перевіряється на шум і плавність обертання, а потім вимірюється осьовий і радіальний зазор для визначення зносу.
Ознаки, які говорять про несправності підшипника:
- Нагрівання деталі вище допустимої температури. Причинами нагріву можуть стати забруднення, надлишок мастила або підвищене тертя між валом і фетровими кільцями підшипника.
- Сильний шум і стукіт. У цьому випадку варто переконатися, чи залежать стукіт і шум від роботи підшипника.
- Підшипник зношений. Вважається зношеним, якщо зазор між тілом обертання і кільцем перевищує такі значення: для валів діаметром до 25 мм – 0,1 мм, для валів до 100 мм – 0,2 мм і 0, 3 мм для валів більше 100 мм.
Існують пошкодження, при яких ремонт буде недоцільний, в такому випадку деталь замінюється на нову. До них відносяться:
- забоїни або вм’ятини внутрішньому або зовнішньому кільці;
- підвищений стукіт і шум, що виникає після промивання;
- відколи на сепараторі, кільцях або на кульках (роликах);
- посадочні поверхні деталі зіпсовані;
- на доріжках кочення залишаються відбитки від тіла кочення;
- глибокі поперечні подряпини на доріжках кочення кілець.
Як відремонтувати підшипник
Визначивши характер пошкодження можна приступати до ремонту.
Існує 2 варіанти ремонту:
- Ремонт без розбирання. Застосовується, якщо тіла кочення знаходяться в хорошому стані. У нього входить заміна зовнішнього або внутрішнього кільця, шліфування доріжки кочення або заміна сепаратора.
- Ремонт з розбиранням – проводиться, коли тіла кочення потребують ремонту або заміні.
Ремонт підшипників кочення і ковзання аналогічний: перевіряється чистота внутрішніх поверхонь і каналів охолодження, відновлюються ущільнення. Якщо посадка внутрішнього кільця на вал ослаблена, то підшипник знімається, а шийка вала наплавляється і проточується, або на неї з натягом насаджується втулка. Якщо буде виявлено затискання зовнішнього кільця в корпусі, то корпус вирівнюється.
Наявна іржа на шліфованому підшипнику видаляється м’яким матеріалом оксидом хрому, розведеним в турбінному маслі або пастою ГОІ. На нешліфований поверхні іржу можна видалити змоченою в гасі наждачним папером. Після чистки деталь промивається в бензині і насухо витирається.
Підшипники кочення виробляються з невеликими проміжками між тілами кочення і кільцями, тому установка їх на вал і в корпус вимагає дотримання всіх правил.
Для визначення відповідності зазорів і натягів нормам, заміряються посадочні місця підшипника і посадочні місця в корпусі і на валу. При цьому, перевіряється шорсткість і точність обробки посадочних місць корпусу і валу, перпендикулярність і висота заплічок для упору кілець. Залежно від діаметру підшипника, розміри зазорів визначаються по таблиці.
Установка з натягом проводиться ударами або нагріванням. У першому випадку, зусилля повинне доводитися на кільце, яке насаджується з натягом, або через розподіляє зусилля на обидва кільця шайбу. Удари виробляють по дерев’яного бруска або виколотка з м’якого металу.
Для посадки на вал нагріванням, деталь витримується в ванні з маслом при температурі 85 -100 градусів. В результаті, діаметр виробу збільшується на кожні 100 мм на 0,09 мм. Це перевищує натяг і дозволяє провести установку без механічного воздействія.Устанавлівая виріб, необхідно стежити, щоб не було перекосу в корпусі і на валу. Обойма повинна без зазору прилягати до заплічок вала по всьому колу. Зазор перевіряється щупом, а посадочні місця змащуються мінеральним маслом.
Якщо потрібна заміна підшипника, покупку варто здійснювати тільки у надійних постачальників. Тоді виріб може прослужити довгий час. Надійним постачальником на ринку якісних підшипників і ременів зарекомендував себе «УкрЗахідПостач». Компанія реалізує тільки оригінальну продукцію від відомих світових брендів.