Підшипники кочення і ковзання є основними типами наявних на сьогоднішній день підшипників – пристроїв, що передають навантаження від одного вузла конструкції до іншої з найменшим опором і втратою енергії.
Принцип дії і конструкція
Обидва ці види відносяться до контактного типу підшипників, а головною відмінністю підшипника ковзання від кочення є їх принцип роботи або ж тип передачі тертя. У підшипнику тертя передається кулькам, що рухаються по напрямних, в підшипниках ковзання ж навантаження передається шляхом ковзання однієї поверхні відносно іншої.
Ще один факт, чим відрізняється підшипник кочення від ковзання – їх механізм (конструкція). Підшипник ковзання складається з корпусу, з розташованим всередині втулкою або ж вкладишем. Підшипники кочення виконані з двох тіл кочення різного розміру, які є напрямними, а також іноді сепаратора.
Мастило для підшипників ковзання і кочення
Підшипник ковзання і кочення, відмінності між якими полягають в наявності додаткового речовини – мастила, за рахунок якого, має різні характеристики роботи.
Про допустимі зазори в підшипниках ковзання читайте в нашій статті
Підшипник ковзання може працювати тільки при наявності мастила, яка є і в підшипниках кочення, але несе смислового навантаження. Такий упор на мастило скорочує термін роботи підшипників ковзання і вимагає додаткового догляду. Мастило підшипників ковзання буває трьох видів:
- напіврідинне;
- рідинне;
- граничне.
Мастило підшипників кочення також буває трьох видів, але може бути представлена наступними матеріалами:
- рідкі;
- тверді;
- пластичні.
Переваги та недоліки підшипників ковзання і кочення
Підшипники кочення, на відміну від другого типу, що розглядається, має ряд переваг, які і пояснюють їх велику поширеність, до них відносяться:
- Простота експлуатації;
- Низький знос;
- Більш високий ККД (менша втрата енергії);
- Малі зазори;
- Не витрачаються дорогі матеріали на виготовлення;
- Маленька витрата матеріалів мастила і багато іншого.
Велика кількість переваг значно скоротив використання підшипників ковзання, і вони були замінені на підшипники кочення. Розмір підшипників кочення є найістотнішим їх недоліком, також їх обойми є нероз’ємними, що обмежує їх застосування. Тому використання підшипників кочення обмежена, через це і використовуються не тільки вони.
До переваг підшипників ковзання від підшипників кочення можна віднести наступні пункти:
- Більш малі габарити;
- Придатність ремонту;
- Низька ймовірність виникнення пробуксовки і заїдання;
- Просте виконання;
- Високий опір вібраційної і ударного навантаження;
- Порівняно низька вартість (не у всіх випадках).
Основним недоліком підшипників ковзання є обсяг необхідної для їх роботи мастила. Це мастило повинна подаватися на постійній основі, в разі якщо цим пунктом будуть нехтувати, механізм швидко перегріється і його заклинить, що може привести до виходу з ладу всієї конструкції.
Про допустимі зазори в підшипниках кочення читайте в нашому огляді
Підшипники кочення і ковзання, відмінності яких досить значні, використовуються в залежності від того, що саме стоїть на першому місці при передачі руху від одного елемента до іншого, чи є особливі вимоги при конструюванні, наприклад, обмежені розміри або ж особливі вимоги по правилам пожежної безпеки . Підшипники ковзання, через які застосовуються мастил є більш безпечним в плані пожежної безпеки. Таким чином, вибір того чи іншого виду залежить від необхідних характеристик.
Автор статті: УкрЗахідПостач
Читайте популярні статті: